Marjon toinen treeniviikko

On kyllä ollut mukavat fiilikset viime lauantain Saarijärven kisojen jälkeen. Halusin koittaa lähtötasoni kisassa tuolla naisten mestaruussarjan 24kg kuulalla. Tämä kisanosto oli neljäs kerta kun tein tempausta 24kg kuulalla pidempää sarjaa, mitä nyt lämmittelyssä joskus tehnyt muutamia toistoja. Ajattelin että jos saan 20/käsi niin olen jo tyytyväinen, eniten mitä olin koskaan tehnyt oli 15/käsi. Lavalla sitten huomasin heti että homma sujuu ja päätin vaan tehdä tuntemuksien mukaan molemmilla mitä saan tehtyä hyvällä tekemisellä. Tuo 24kg kuula onkin vielä minulle niin painava etten sillä väkisin voikaan riuhtoa. Hyvin on tullut noilla pienemmillä kuulilla (14kg ja 16kg) tehdyillä pitkillä aikasarjoilla perustaa tuonne isompienkin kuulien tempaukseen.

Kisapaikalla piti ihan kuvaamalla tarkistaa että kuula oli 24kg niin kevyeltä se tuntui :)

Kisapaikalla piti ihan kuvaamalla tarkistaa että kuula oli 24kg niin kevyeltä se tuntui 🙂

Nyt on siis menossa voimaharjoittelujakso ja tiesinkin jo etukäteen että selkäosasto tulee olemaan kovilla. En ole tehnyt pitkään aikaan raskaita maastavetoja ja kyykkyjä ja nyt tuntee tehneensä. Alaselkä on kaikkein kovimmilla. Lisäksi lauantain kisanosto tuntuu vielä kropassa. Mutta nyt täytyykin sitten kiinnittää kovasti huomiota kehonhuoltoon. Onneksi keskiviikkona oli myös hieronta, just hyvään saumaan.

Tämän viikon treenit:

Ma Tempausta+voimaharjoittelu

Ti Lenkki 90min

Ke Hieronta 90min

To Lenkki 90min

Pe Tempausta+voimaharjoittelu

Olen aiemmin vierastanut aerobisten treenien tekemistä ja jopa ajatellut että eihän minusta voi olla juoksemaan. Myös aiemmin esiintyneet polvivaivat ja kivut mietityttivät että pahentaisiko juoksu niitä. Lisäksi ihan käytännön tasolla ei ollut aikaa pitkäkestoisiin lenkkeihin. Kahvakuulaurheilu kuitenkin on kestävyyslaji ja tiesin että minun täytyy parantaa kestävyyskuntoa jos haluan parannusta tuloksiin. Kesällä 2014 näytti siltä että treeniohjelmaani olisi mahdollista mahduttaa kaksi lenkkiä/viikko. Ostin elämäni ensimmäiset kunnon lenkkarit ja siitä se sitten lähti! Voimaharjoittelu ja kahvakuulaurheilu olivat luoneet jonkinlaisen pohjan myös kestävyyskuntooni sillä suhteellisen helposti juokseminen lähti sujumaan. Treeniohjelmiin oli kirjoitettu 60-90min lenkkejä jo silloin, syke PK-alueella. Pari ensimmäistä lenkkikertaa menin kovaa kävelyä, väliin hölkkäaskelia. Sen jälkeen olen voinut juosta hitaasti rentoa menoa koko harjoituksen ajan. Tietenkin sykettä täytyy tarkkailla koko ajan, meinaa helposti karata liian nopeaksi juoksuksi. Ja mitään polvivaivoja minulla ei ole ollut vaikka pääosin juoksen lenkkini asfaltilla. Taitaa olla niin että tärkeimmät asiat juoksemisessa ovat kunnon kengät ja tarpeeksi rauhallinen tahti!

Tämän viikon lenkkejä tukemassa Tilitoimisto Haapalaskenta http://www.haapalaskenta.fi/

Haapa-Laskenta logo2

Mainokset

Salikisat Saarijärvi 18.4.2015

Kisapäivä=juhlapäivä! Elikkä Saarijärvellä järjestettiin kahvakuulaurheilun salikisat jotka olivat hyvin vapaamuotoiset ja rennot. Aamulla kello herätti 6.30, aamupala reippaasti naamariin ja lapset mummolaan. Siitä auton keula sitten kohti Saarijärveä. Tilanne oli vähän hassu minun ja Marjon osalta sillä kummallakaan meistä ei oikein ollu mitään tavoitetta tuloksellisesti. Matkalla sanoinkin Marjolle että on kyllä niin flegmaattinen fiilis että mitähän tästäkin tulee.

Kisapaikalle kun päästiin niin fiilis alkoi kyllä heti nousta ja tällä kertaa sellainen sopiva kutina iski takaraivoon. Treenien perusteella ajattelin että työnnössä 6-7minuuttia ku jaksaisi niin ois jo hyvä, sillä 4 minuuttia pitempää työntösarjaa en 30kg:n kuulilla ole tehny. Äijälän Kari nosti kanssani yhtä aikaa ja hänellä oli käytössä 32kg:n kuulat. Sanoin Karille ennen työntöä että mahdollisimman pitkään koitan sinnitellä lavalla.

Lämmittelyssä kaikki tekeminen tuntui suht hyvältä ja sain hyvän keskittymisen päälle. Sitten lavalle, homma lähti hyvin liikkeelle ja maltoin pitää rauhallisen tahdin ensimmäisestä minuutista lähtien. Pää pysyi hyvin mukana suorituksen ajan ja pystyin hyvin rauhoittamaan tilanteen aina ennen uutta toistoa. Jossain 7 minuutin nurkilla jalat meinasi hapottaa, mutta samassa kuulin että jollain kanssanostajalla tipahti kuula lavaan ja päätiin että tämä menee nyt maaliin asti. Täysi 10 minuuttia tuli lavalla oltua ja 59 kertaa työnsin kuulat suorille käsille, Paransin omaa ennätystä 31toistoa! Ei pysty mitenkään kuvailemaan sitä fiilistä, eka kerta täysi erä noin painavilla kuulilla. Äijälän Kari työnsi 32 kilosia 77 kertaa joten isot respectit hänelle!

Työntö sarjamme viimeiset minuutit löytyvät täältä:

Sitten olikin vuorossa Marjon tempaus. Marjo päätti kisapäivän aamuna että hänpä taitaa kokeilla 24kg:n kuulalla. Rennoilla fiiliksillä ilman tavotteita lavalle. Itse asissa tais kyllä jäädä lämmitelykin vähän vajaaksi kun Marjo kuvasi minun ja Karin nostoa videoile. Tällä kertaa lopputulos oli kuitenkin loistava, 62 toistoa 24kg:n kuulalla! Marjon tempaus löytyy täältä: 

Näitten suoritusten jälkeen oli kyllä fiilikset molemmilla niin katossa kun ne vaan voi olla. Siitä lähdin sitten valmistautumaan omaan tempaukseen jonka odotukset eivät olleet korkealla silla noin viikko takaperin loukkaisin oikean käteni töissä. Arvelin vielä aamulla että teen tempauksen vain vasemmalla kädellä. Onneksi Karilla oli hyvää laastariteippiä jolla sain vaurioituneen sormeni korjattua. Vammasta ei sitten ollut haittaa suoritukseen ja pystyin kyllä tekemään suorituksen ihan normaalisti. Tulos oli 70 tempausta joka on 5 vähemmän kuin ennätykseni mutta hyvän työnnön jälkeen ihan tyytväinen olen myös tempaukseen. Kari tempaisi 32kg:n kuulaa 95 toistoa. Videota tempauksesta löytyy täältä:

Loistavissa fiiliksissä päätän kisaraporttini täältä tähän, ohranjyvän kautta:)

-Jani-

Eka treeniviikko kohti EM-kisoja

SM-kisojen jälkeen ehdin hetken mietiskellä että mitkähän kisat ne olisi ne seuraavat. Mutta kun tuo ilmoitus maajoukkuevalinnasta tuli, ei tarvinnut enää miettiä! EM-kisat on siis päätavoite ja muissa kisoissa käydään jos treeniohjelmaan sopii.

Maanantaina aloitin uuden treeniohjelman ja nyt kolmisen viikkoa keskitytään voimaharjoitteluun lisänä tietenkin lenkkejä. Jani on valmentanut minua nämä vuodet ja tulee tekemään myös kaikki EM-kisoihin tähtäävät treeniohjelmat.

Kahvakuulaurheilussa kansainvälisissä kisoissa perinteisesti naiset ovat kilpailleet vain tempauksessa. Itselle on helpotus kun voin nyt keskittyä täysillä vain yhteen lajiin. SM-kisoissa biathlonissa naiset nostavat yhden käden työnnön (one arm jerk, OAJ) ja tempauksen. Itselle tuo OAJ ei ole koskaan ollut mikään lempilaji ja olen vain väkinäisesti harjoitellut sitä jokusen viikon ennen SM-kisoja. Paljon luontevampi nostomuoto itselle on kahden käden työntö. Tässä siitä video 5min testinostosta marraskuulta 2014 Onneksi tulevissa LC SM-kisoissa (long cycle, rinnalleveto työntö) syksyllä on naisillekin mahdollista ensimmäistä kertaa SM-kisoissa nostaa kahden käden LC.

Mutta nyt on siis alkanut täysi keskittyminen tempaukseen. Valmistautuminen aloitetaan voimaharjoittelujaksolla jonka ohessa hiotaan vielä tekniikkaa, varsinkin oikean käden tekemistä. Treeneihin kuuluu 16, 20 ja 24kg kuulat sekä perinteiset levytangolla tehtävät voimaliikkeet. Hyvillä fiiliksillä! -Marjo-

20150413_181447

Tämän viikon treenit tarjoaa Mirantos Nivalasta http://www.hoidonvoimaa.fi/mirantos/

käyntikortti 001