Seitsemän viikkoa EM-kisoihin

Kävin eilen Helsingissä Suomen Cupin 2015 ensimmäisessä osakilpailussa. Tein tempausta 16kg 169 kertaa. Tavattiin myös maajoukkueen kanssa ja saatiin edustusvaatteet.

Tulos oli odotetunlainen tähän vaiheeseen kautta, mutta en tietenkään olisi pannut pahakseni jos jostain syystä olisi sähäkämminkin kulkenut 🙂 Oikean käden tekniikka on edelleen vaiheessa ,mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa. Seuraavassa kisassa pitäisikin sitten näkyä myös kisalavalla uudet opitut asiat. Ensi viikolla alkaa uusi treenijakso ja odotan innolla kun pääsee tekemään taas vähän pitempiä aikasarjoja. –M-

Koutsin corneri:

Tekemisessä näkyy vielä raskaan voimajakson jäljet mutta oikeaan suuntaan rupeaa homma menemään. Pääkisoihin on tosiaan seitsemän viikkoa aikaa joten tästä alkaa varsinainen kisakunnon hiominen. Seuraavat kisat ovat 13.6. veteraanien SM-kilpailut Kiuruvedellä. Sinnekään ei vielä mitään piikkausta haeta mutta hyvää testiä lähdetään sinne tekemään. -J-

EM-kisaprojektissa mukana Vaateliike Kirsti, Pyhäsalmi

IMG_031520150417_141820

Mainokset

Tempaustestailuja

Viime viikonloppuna Kuusamon leirin päätteksi su 17.5.2015 oli salikisat. Tein tempausta 20kg kuulalla 86 toistoa. Oma enkka, en kyllä edes odottanut sitä, alla oli kuitenkin rankka voimajakso ja pari täyttä päivää treenaamista leirillä. Että ihan jees!

Ensi viikonloppuna on Suomen Cupin 2015 ensimmäinen osakilpailu Helsingissä ja kisaan siellä 16kg kuulalla. Kisan jälkeen maajoukkue kokoontuu ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Suurin osa maajoukkueen nostajista kilpailee tässä kisassa ja antavat jo näyttöä kunnostaan EM-kisoihin.  Tänään vähän testailin 16kg tahteja ja tein muutaman aikasarjan. Hyvin sujui!

Tempausta sivulta:

http://youtu.be/yoNNYmQPiCw

Tempausta edestä:

http://youtu.be/zDTQZToq0MY

20150517_113342 20150517_113036

optia Tämän päivän tempauksissa mukana Säästöpankki Optia

Marjon viides treeniviikko

Tämä viikko oli palauttava. Lihashuoltoa päivittäin, keskiviikkona hieronta. Viikonloppuna kauan odotettu kahvakuulaurheiluleiri Nuorisokeskus Oivangissa, Kuusamossa, järjestäjänä KEV. Leiri oli tarkoitettu kokeneemmille, määrätietoisesti harjoitteleville nostajille. Leirin teemana olivat työntö- ja tempaustekniikat sekä niiden voimaharjoittelu. Kaikkien osallistujien tekniikkaa kuvattiin ja analysoitiin ja annettiin parannusehdotuksia. Käytiin läpi myös harjoittelun suunnittelua, kausijakoja ja eri painotuksia. Leirin lopuksi oli leirikisat.

Oli kyllä huippu leiri! Muutamia hyviä oivalluksia ja ennenkaikkea ihana porukka! Lisäsi taas motivaatiota treenata ja halua oppia lisää! Ja paljon tuli ideoita miten opettaa eteenpäin lajin tekniikoita. Leirillä oli nostajia ja valmentajia useasta eri seurasta. Osa leirin osallistujista on ollut mukana lajin kehittämisessä Suomessa alkuajoista lähtien. Leiriajankohta oli täydellinen, sai pariksi päiväksi unohtaa arkiset askareet ja keskittyä täysin treenaamiseen ja tekniikan hiomiseen. Näitä lisää!

Näihin kuviin ja tunnelmiin 🙂

IMG_0194  IMG_0198IMG_0219IMG_0196IMG_0263IMG_0251  IMG_0245 IMG_0235   IMG_0272IMG_0202

Kuvat sponsoroi Veikon Kone Haapajärvi

Marjon neljäs treeniviikko

Neljäs treeniviikko ja samalla neljäs voimaharjoitteluviikko vaati kovasti sekä henkisesti että fyysisesti. Tavallisesti teen kolme viikkoa kovaa ja neljännellä viikolla kevyemmin. Nyt tosiaan oli aikataulujen takia poikkeuksellisesti neljä kovaa treeniviikkoa putkeen. Mutta hyvin sain tehtyä kaikki treenit, erityishuomio jokaiseen treeniin keskittymisessä, ravinnossa ja levossa. Muutenkin on kyllä uni maistunut, aloitin allergialääkkeen kolme viikkoa sitten, hyvin on pysyneet oireet kurissa mutta väsyttää normaalia enemmän. Toivottavasti noita ei tarvitse enää montaa viikkoa syödä!

Ravinnon suhteen ei onneksi tarvitse mietiskellä, meillä syödään aina suunnilleen samoin. Kaikki syö samoja ruokia, viisi kertaa päivässä. Itse tehdään kaikki ruoat, paljon kasviksia ja marjoja. Ennen kuin minut valittiin maajoukkueeseen, mietin että nyt olisi hyvä hetki pudottaa paino seuraavaan -68kg painoluokkaan. Minun paino on siis vuosien varrella tippunut tasaisesti ja nyt olen pari vuotta SM-kisoissa ja kansallisissa kisoissa nostanut -75kg sarjassa. Kansainvälisissä kisoissa kaikki +68kg nostavat samassa painoluokassa ja nyt tosiaan mennään sillä tämä vuosi. Ensi vuonna sitten siihen -68kg painoluokkaan. On kyllä hyvä kun ei tarvitse tässä vaiheessa mietiskellä painoa, onpahan yksi asia vähemmän jännitettävää. Ja haluan sitten kun pudotan painoa niin tehdä sen hallitusti ja hitaasti ilman voimatasojen laskua.

-Marjo

IMG_0180

Coachin corner 🙂

Do dii ensimmäinen jakso kohti EM-kisoja on takana ja erittäin onnistuneesti näin valmentajan näkökulmasta. Kaikki treenit on suoritettu ja niistä on selvitty ilman loukkaantumisia/rasitusvammoja. Hieman upporikasta ja rutiköyhää pelattiin tuon ensimmäisen jakson kanssa, sillä treenit oli varmasti kovimpia mitä Marjo on koskaan tehnyt ja jakso oli 4 viikkoa pitkä normaalin kolmen sijaan. Tämän jakson kovat treenit tulevat kantamaan hedelmää sitten siellä kisassa niillä parilla viimeisellä minuutilla. Tästä nyt lepoviikon ja Kuusamon leiriviikonlopun kautta kohti seuraavaa kolmen viikon rypistystä, ei tuu muuten ihan heleppo oleen sekään…Mut älkää kertoko sitä Marjolle vielä 🙂

-J-

Neljännen viikon voimat tarjosi LVI Suihkonen!

IMG_0007   LVI Suihkonen mainos

Ajatuksen voimaa, Marjon kolmas treeniviikko

Kun aloittelin kahvakuulaurheilua, tuntui että ei ollut paljon tarvetta miettiä henkisten voimavarojen tärkeyttä urheilusuorituksessa. Tulokset kasvoivat hyvällä treenillä ja tekniikan hiomisella. Jokaisessa kisassa sai tehtyä oman uuden ennätyksen. Mutta sitten kun se tuli se ensimmäinen kisa missä tulos ei ollutkaan parempi kuin oma ennätys… Miten päästä yli epäonnistumisesta? Olinko asettanut itselleni liian suuret tavoitteet? Olinko treenannut liikaa/liian vähän/menikö kuntohuippu jo? Epävarmuus. Alkaa olla jo sillä tasolla että tulokset eivät kasvakaan enää kovilla harppauksilla, vaan jokaisen toiston yli oman ennätyksen eteen täytyy tehdä kovasti työtä.

Viime aikoina olenkin miettinyt paljon näitä juttuja. Mentaalinen harjoittelu on osa-alue johon aion kiinnittää huomiota enenevässä määrin. Käytännössähän kisatilanteen lisäksi mieliala täytyisi olla paras mahdollinen myös jokaiseen treeniin. Aiemmin olen käyttänyt jonkin verran mielikuvaharjoittelua kisatilanteessa, käynyt läpi etukäteen kisan kulkua ym. Nyt yritän siirtää samanlaista ajattelua jokaiseen treeniin. Mietin treenin läpi mielessäni etukäteen ja tehdessä keskityn täysin siihen mitä teen. Ja vaikka kuinka keskittyisi ja suunnittelisi niin joka kertahan treenitkään ei kuitenkaan voi mennä täydellisesti, niin ei sitten jää murehtimaan liikaa vaan keskittyy taas tulevaan. Käykäähän muuten lukemassa painonnostaja Anni Vuohijoen blogikirjoitus 20.4.2015 Henkinen valmennus http://anni.vuohijoki.com/blog/ , hyviä ajatuksia aiheesta!

Viime viikolla 3xvoimatreeniä ja 2xlenkkiä. Maanantain treeni:

Tempaus 16kg 120 toistoa

Tempaus 20kg 60 toistoa

Tempaus 24kg 22 toistoa

Maastaveto 60kgx10, 80kgx8, 90kgx6, 100kgx4

Neg. leuanveto 4×5

Hauis 3×10

Vatsaa 3×20

Voimakasta alkavaa viikkoa kaikille! Tämän viikon treeneissä mukana Tiivi http://www.tiivi.fi/fi

TiiviIMG_0035