Lihaskontrolli:)

Lihas kasvaa treenaamalla, syömällä ja lepäämällä. Ok, tämän nyt varmaan kaikki jo tiesikin. Mutta jos nyt paneudutaan treenaamiseen hieman lihaksien hallinan kautta.

Yleensä kun juttelee treenajien kanssa niin kaikilla tuntuu olevan joku ongelma lihasryhmä joka ei tahdo kehittyä. Yksi hyvä konsti ongelman ratkaisuun on miettiä miten ko.lihas toimii ja mikä sen tarkoitus on. Sitten lähdetään jännittämään ja rentouttamaan ko.lihasta ja opetellaan tuntemaan lihaksen liikeradat ja hallitsemaan lihasta siten että siinä pysyy jännitys koko liikkeen ajan.
Sitten kun pystymme kontrolloimaan lihasta on aika alkaa tekemään harjoituksia painojen kanssa.

Esimerkkinä olkoon vaikka takaolkapäät. Paljon tehdään vipareita kulmassa ja ristikkäistaljassa vaikka ja miten päin ja isoilla painoilla. Sitten pohditaan että ei tule kehitystä takaolkapäihin niin syy löytyy yleensä siitä ettei osata jännitää takaolkapäätä ja liikettä tehdessä ko.lihas jännittyy vain sekunnin murto-osaksi ja suurin osa rasituksesta ohjautuu vieressä oleviin isompiin lihaksiin.

Viime aikoina olen myös törmännyt sellaisen ongelmaan ettei pystytä kontrolloimaan omia lapoja. Esim. kaverilla on ihan kiva määrä lihaa selässä mutta leveä selkä pose ei oikein näytä miltään kun lapoja ei vain saada esille millään. Tähänkään ei ole muuta kikkaa kuin harjoitella lapojen liikuttelua ja selän lihasten jännittelyä. Yksi asiakkaistamme kertoi juuri että kun panosti tähän että opetteli jännittelemään omia selkälihaksia niin sen jälkeen myös selkä treenit ovat tuntuneet paljon paremmilta ja kaverin kehityksestä kyllä huomaa että harjoittelu on kannattanut:)

Itse muistan että oli 16 vuotias kun käytin yhden koulupäivän siihen että joka tunnilla vain huomaamatta harjoittelin jännittelemään rintalihaksia (joita ei tuolloin edes juuri ollut) liekkö tämä syynä siihen että rintani on aina ollut hyvin helppo ja hyvin treeniin vastaava.

Tiivistettynä niille jotka treenin avulla haluavat muokata kehoaan: Liikkeitä ei treenata tullaksesi hyväksi ko.likkeessä vaan liikettä tehdään että sillä saadaan haluttu lihas mahdollisimman hajalle ja täyteen verta.

Linkistä hieman lihaskontrollia:)

 

OIKEIN HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE ÄIDEILLE!!!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s